Spelsynopsis

Dela
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Antal inlägg : 1594

Spelsynopsis

Inlägg av Zacko i mån apr 11, 2011 1:44 pm

Nån som vet om de lagt upp någon skriftlig information ännu?
    Princess
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥

Antal inlägg : 2804

Sv: Spelsynopsis

Inlägg av Princess i mån apr 11, 2011 2:11 pm

Har dimpt ner i vår mail.

SP:NARR -> Forums -> News forum -> Instruktioner för examinationsuppgiften
    ---------------------------------------------------------------------
    Instruktioner för examinationsuppgiften
    by Erik Lundberg - måndag, 11 april 2011, 03:39
    ---------------------------------------------------------------------
    Nu har jag publicerat information om examinationsuppgiften på
    kurshemsidan. Informationen hittas under rubriken "Examinationsuppgift".

Under samma rubrik ska examinationsuppgiften lämnas in innan 29 april
    2011 16:00. Uppgiften stängs automatiskt vid deadline, så det finns ingen
    möjlighet att göra inlämningar efter deadline.

Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis apr 12, 2011 2:10 pm

Ahh, tack :]
    Det mailet lyckades inte ta sig fram till min dsvmail :C

Oh well, detta ser väl ut att vara easy enough. Frågan är bara hur mycket man måste lyckas trycka in från kursmaterialet...
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i ons apr 13, 2011 3:51 pm

Det ryktas även att vi ska få tillgång till exempel-synopsisar.
    Vart finner vi dom?
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*

Antal inlägg : 2269

Inlägg av Aztastic i ons apr 13, 2011 4:47 pm

till alla som inte pallar kolla upp det:

bög skrev:
    Synopsisen som utgör det avslutande examensarbete, ska beakta framför allt tre aspekter:

1. Berättelsen som ligger till grund för synposisen. Denna berättelse ska skildras så utförligt att läsaren kan få ett sammanhang och en överblick över händelser, figurer, miljöer osv. dock utan att fastna på detaljnivån.
    2. Spelaren ska givetvis interagera med berättelsens figurer. Var tydlig med vad som är spelarens uppgift(er) och hur spelaren ska utföra dessa uppgifter. Kan spelaren misslyckas, vinna, gå vidare, bli ’dödad’? Finns det någon nivå där spelaren kan ’identifiera’ med sin figur/avatar?
    3. Dramaturgin både gällande berättelsen och interaktionen med spelaren ska analyseras med hjälp av de begrepp som förekommer i undervisning och litteratur. Kommentarerna ska klargöra vilka val som gjorts, vilken struktur händelserna följer och hur konflikt, konfliktlösning och upplösningen motiveras.

Dessa tre delar kan behandlas en i taget eller blandade med varandra – helt i enlighet med framställningens logik. Totalt ska texten inte överskriva 3 A4 sidor med 12-punkts Times New Roman-text.

Det har påpekats att författarna bör vara återhållsamma med att använda ”sex och våld” i sina berättelser. Med detta menas en naken och oreflekterad framställning av våldshandlingar och sexualakter. Om sådant är nödvändiga för spelet ska det särskilt motiveras.
    Givetvis är makt och kärlek inte samma sak som våld och sex i ovanstående mening.

Synopsisen skall vara självständigt författad och lämnas in som ett PDF-dokument genom formuläret nedan innan 29 april 16:00. Inlämnade filer i annat format kommer inte att beaktas. Uppgiften kommer att examineras enligt institutionens hederskodex (http://dsv.su.se/utbildning/studentinfo/hederskodex). Samtliga inlämnade uppgifter kommer att plagiatkontrolleras.

Vill också jättegärna veta var det finns exempelsynopsisisisisiisar

ninq

Antal inlägg : 189

Inlägg av ninq i tis apr 19, 2011 10:10 am

jag har fNa bara läst den där dikt boken.. har inte ens dom andra.. och så ska man argumentera från dom och sen var det tydligen nån jävla artikelsamling som är obligatorisk att läsa + att jag hört att den kostar 300 spänn.. FFS jag kommer dö D:
    Zeke
    Ölväktare

Antal inlägg : 648

Inlägg av Zeke i tis apr 19, 2011 11:16 am

Ja, jag insåg också nu att det tydligen är viktigare än jag trodde att kunna dra referenser och argument till litteraturen. Jolly.
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*

Inlägg av Aztastic i tis apr 19, 2011 11:17 am

jag har varken läst eller köpt några av böckerna. Hopefully så har Danyal mer koll än jag, har inte råd med det tyvärr.
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis apr 19, 2011 4:04 pm

Ska vi försöka bygga en ordlista?

De enda orden jag plockat upp som verkar relevanta i kursen är typ "Diegesis" och "Dramaturgi".
    Avslutarn
    Devourer of Souls
    Devourer of Souls

Antal inlägg : 1010

Inlägg av Avslutarn i tis apr 19, 2011 5:05 pm

Har någon hittat exempelsynopserna än? Inte har jag det iaf!

Vore asnice med ordlista. Tycker vi alla pitchar in så sammansätter vi det.
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*

Inlägg av Aztastic i tis apr 19, 2011 7:43 pm

Katharsis: purification, typ. the release of pent-up emotion or energy
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i ons apr 20, 2011 9:15 am

Diegesis är en litterär term som betecknar det som berättas, i motsats till vad som visas ("mimesis").
    Inom filmvetenskapen används termen diegetisk för att beteckna den narrativa världen inom fiktionen, som gör anspråk på realism. Hit hör ljud eller musik som ska uppfattas som del av den fiktiva verkligheten, och verkar höras på plats i den filmade situationen (trots att ljud och dialog ofta bearbetas eller spelas in i efterhand). Som icke-diegetiskt (mimetiskt) räknas främst sång och musik, som existerar bara på ljudspåret, som alltså filmpubliken hör men inte rollfigurerna. Men också för- och eftertexter är icke-diegetiska inslag. Tankar eller minnen räknas som diegetiska ljud då de existerar inom karaktären som hör dem. Detsamma gäller berättarröster där en karaktär berättar, då denna röst existerar inom filmens ram.

Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd rent strukturellt. Det är även läran om hur man bygger upp en berättelse på ett bra och ändamålsenligt sätt.
    Redan Aristoteles skrev på 300-talet f.Kr. en verslära (Ars Poetica) som talade om hur en berättelse skulle byggas upp för att få bästa effekt. Han delade till exempel in berättelsen i början, mitt och slut, och gav recept för hur karaktärsutvecklingen skulle se ut.
    Sedan dess har många andra gjort samma sak, bland andra Horatius under det första århundradet f.Kr. Under resten av litteraturhistorien har det alltid funnits olika typer av redaktörer som ibland med, ibland utan några fasta regler för hur bra berättelser ska se ut, har hjälpt författare att förbättra sina berättelser.
    Men det är framför allt under 1900-talet som särskilda manusdoktorer har utvecklats, både efter explosionen av tidningar med skönlitterära alster, som pulptidningar och science fiction-tidningar under 1930-talet, och den ökade filmproduktionen.
    Manusdoktorernas jobb är bland annat att hjälpa författare och manusförfattare med feedback så att berättelsen:
    blir bättre strukturerad – den ska exempelvis inte innehålla tråkiga transportsträckor,
    blir klarare motiverad – publiken ska förstå varför huvudpersonen gör som den gör,
    håller sig inom de ramar som mediet anger – inom filmbranschen kan det handla om att inspelningen inte ska bli för dyr, inom bokbranschen kan det handla om att hålla språket korrekt.
    Numera är det ovanligt att en författares verk blir producerade utan flera omskrivningar efter en dramaturgs kommentarer.
    Felidae

Antal inlägg : 30

Inlägg av Felidae i tor apr 28, 2011 3:51 pm

Vad skriver folk om i dramaturgdelen? jag vet bara Aristoteles karaktärskoncept å hollywoodkurvan :/
    Kia

Antal inlägg : 112

Inlägg av Kia i tor apr 28, 2011 4:02 pm

Felidae skrev: jag vet bara Aristoteles karaktärskoncept å hollywoodkurvan :/

Vad innebär de då?

Oh god, dör av att läsa min värdelösa berättelse...
    Felidae

Antal inlägg : 30

Inlägg av Felidae i tor apr 28, 2011 4:28 pm

Hittar inte var Aristoteles karaktärskoncept står i boken så kanske har fel men typ att karaktärer inte ska vara perfekta utan ha mänskliga brister.
    Hollywoodkurvan va ju att man börjar lätt och bygger upp intensiteten gradvis till upplösningen, å sen e det lite lugn tid efteråt där inte mycket händer.

Sponsored content

Inlägg av Sponsored content

Aktuell tid och datum: lör okt 21, 2017 12:14 pm