Den stora fråga-svar-tråden om Blender

Dela
    alice_lekrot

Antal inlägg : 16

Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

Inlägg av alice_lekrot i tis nov 23, 2010 9:29 am

Vi kan inte visa upp det vi jobbat med nu för att Blender har hjärnskador
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Antal inlägg : 1594

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 9:42 am

alice_lekrot skrev:Vi kan inte visa upp det vi jobbat med nu för att Blender har hjärnskador

Nåt specifikt problem ni behöver ha hjälp med?
    Blender har sina störningar, men jag har vant mig vid att göra backup-sparningar hela tiden och gå tillbaka när nåt går fel ^^
    Om felet blir detsamma igen så vet jag iaf att det beror på mig och går att fixxa ::aws

Andra fel inträffar bara en gång och uppstår helt slumpmässigt psypop blender får hjärnblödning.
    Mars
    Ölväktare

Antal inlägg : 1058

Inlägg av Mars i tis nov 23, 2010 9:48 am

Zacko skrev:
    alice_lekrot skrev:Vi kan inte visa upp det vi jobbat med nu för att Blender har hjärnskador

Blender har sina störningar, men jag har vant mig vid att göra backup-sparningar hela tiden och gå tillbaka när nåt går fel ^^
    Om felet blir detsamma igen så vet jag iaf att det beror på mig och går att fixxa ::aws

Andra fel inträffar bara en gång och uppstår helt slumpmässigt psypop blender får hjärnblödning.

Skolans datorer har en förmåga att få hjärnblödning mycket oftare än datorer hemma har jag upptäckt.
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 9:53 am

Mars skrev:
    Zacko skrev:

Skolans datorer har en förmåga att få hjärnblödning mycket oftare än datorer hemma har jag upptäckt.

Illa :C
    Sen är det ju halvt omöjligt att skicka en blend till en annan dator och få allt att funka som det ska ^^;
    alice_lekrot

Inlägg av alice_lekrot i tis nov 23, 2010 10:03 am

Vi har för tillfället 12 st backup-filer (ingen av dem fungerar att föra över till annan dator)

Vi har jobbat på datorn hemma, fungerat bra. Men nu när vi ska föra över det till laptopen så går det åt skogen! Random saker blir fel, texturer försvinner (det står att de ska finnas där men de syns inte samt går ej att öppna), för 10 min hände ett nytt problem på datorn där allt hittills fungerat: våran trappa har tappat ett trappsteg (MEN, bara i game-mode........)

Alltså; Vi vill föra över skiten till valfri annan dator. Har testat en mängd grejer som snälla människor har föreslagit och hjälpt. Tex sa någon att man skulle ändra path i user preferences, andra har delade meningar om att man ska "appenda" alla filer man haft med efter packning till .blend-fil. Vi har testat att appenda allt, inget, några stycken, bara texturer osv osv.

Jag börjar bli väldigt trött och minns inte allt vi testat.. Jag vet inte om vi missat nåt uppenbart? Razz

Hur gör ni när ni ska föra över projektet till annan dator? Berätta steg för steg?

Btw, nu har vi frapsat skiten hahah
    alice_lekrot

Inlägg av alice_lekrot i tis nov 23, 2010 10:05 am

Nu testar vi att bygga om projektet på laptopen. Men jag vet inte om man ska ge Mats några filer så han kan titta? Isf är vi fucked Razz
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 10:10 am

Trapsteget som saknas är väl antagligen en flippad normal?
    Markera dess face och välj typ "Flip Direction", se om det hjälper.
    Skulle också kunna vara att den hoppat till ett eget lager, det hände mig några gånger ^^

Tror inte vi ska ge Mats filer utan bara visa på projektorskärm vad vi gjort.

Låter som att ert stora problem ligger i att texturerna försvinner när ni flyttar till en annan dator =/
    Vet inte exakt hur man fixxar detta, men om ni inte har en miljard material så kan ni väl gå in i varje textur, ta bort länken till filen ni använder som texturmaterial och apply:a den på nytt?
    Jag har lyckats sätta texturer på de modeller Buddha skickade, dock så krånglade det lite med de texturer han lagt på innan.
    (Vi zippade hela mappen med .blend-fil, texturer och allt inann vi överförde. Det funkade rätt bra, förutom att just pathen till texturerna var felaktig)

Ska till skolan om en kvart. Hoppas ni lyckas fixxa allt.
    Mars
    Ölväktare

Antal inlägg : 1058

Inlägg av Mars i tis nov 23, 2010 10:13 am

När det inte funkar att överföra .blend till andra datorer, har ni kommit ihåg att:

File -> External Data -> Pack into .blend file?

Det packar ner alla texturer och sådant i blend filen så det följer med till andra datorer.
    foofoo
    HandledarFarfar

Antal inlägg : 4

Inlägg av foofoo i tis nov 23, 2010 10:22 am

Säg att ni har en "Spelet.blend" som är filen ni tänkt redovisa från. Säg att ni vill lägga in "Stol.blend" från en annan dator. "Stol.blend" består av ett stol object "stolen" som har materialet "trä" som har en textur "trätextur".

Börja med att köra "Pack into .blend" i "Stol.blend" för att lägga in "trä" materialet och "trätextur" texturen i Stol.blend filen. Detta innebär att du kan flytta omkring filen utan att alla textur path's blir konstiga då texturerna finns i själva filen.

Nu kan du flytta över "Stol.blend" till den andra datorn där ni har "Spelet.blend".

För att sen få in stolen i "Spelet.blend" gör man följande. Starta upp Spelet.blend, Tryck Append och gå in i "Stol.blend" filen. Där ska "stolen" (som ligger i objects delen av filen) samt "trä" matrialet (som ligger i Materials delen) appendas in i "Spelet.blend". Sen borde "stolen" hamna där ni har 3D Cursorn och Matrielet borde finnas i listan över material. Markera "stolen" och välja matrialet "trä" för att allt ska fungera.

Hur är trappan gjord, är den gjord med nån typ av modifier (tex Array) behöver den applyas för att synas i game engine.
    Tanax

Antal inlägg : 108

Inlägg av Tanax i tis nov 23, 2010 11:50 am

Alternativt kan man också exportera som objekt och importa i den filen ni vill ladda in objektet i. Funkade prima för oss.
    DOCK! Hur fNa får man till en bra kamera/fps/gaming liknande grej så man kan "styra" kameran, etc.. ? Surprised
    Tanax

Inlägg av Tanax i tis nov 23, 2010 12:15 pm

Okej, fanns en jävligt bra tutorial på den där hemsidan. Men av någon anledning försvinner kuben när jag trycker P för att "spela" :S Funkade superbra dock att göra kameran till parent och lägga till sensor(fast kan ju iof inte testa logiken eftersom kuben försvinner >.<)
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 12:41 pm

Tanax skrev:Okej, fanns en jävligt bra tutorial på den där hemsidan. Men av någon anledning försvinner kuben när jag trycker P för att "spela" :S Funkade superbra dock att göra kameran till parent och lägga till sensor(fast kan ju iof inte testa logiken eftersom kuben försvinner >.<)
    Är "invisible" checkad på kubens fysik? :]
    Tanax

Inlägg av Tanax i tis nov 23, 2010 12:51 pm

Zacko skrev:
    Tanax skrev:Okej, fanns en jävligt bra tutorial på den där hemsidan. Men av någon anledning försvinner kuben när jag trycker P för att "spela" :S Funkade superbra dock att göra kameran till parent och lägga till sensor(fast kan ju iof inte testa logiken eftersom kuben försvinner >.<)
    Är "invisible" checkad på kubens fysik? :]

Nä, den är inte checkad :/ Arrrgh, 1 timme kvar -.-
    Surprised
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 1:01 pm

De kanske har omvända normaler?
    Pröva att markera alla faces sen ta "Flip Direction"...
    Iofs borde man se några sidor ändå eftersom det är en kub... =/

Om du har tid så kan du väl testa att göra en helt ny kub? ^^;

Sponsored content

Inlägg av Sponsored content

Aktuell tid och datum: tis aug 22, 2017 10:41 pm