Mastering...?

Dela
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Antal inlägg : 1594

Mastering...?

Inlägg av Zacko i tor nov 11, 2010 5:32 pm

Har just kollat igenom de tre videorna om mastering, första var lite udda:

Tyckte han var lite för mycket, audiofil deluxe (han blir antagligen hög av musik)
    De andra två videorna var lite mer "rakt på sak" (dock är den sista mycket långtråkig)

Men efter att ha sett alla 3 samt läst en del om mastering så har jag ändå inte riktigt greppat vad det är man gör... Eller snarare vad det är vi ska göra?
    Räcker det att edita runt i audacity eller bör man använda andra program?

Har lekt lite med reverbs, flangs, delay, amplitude och equalization, men tycker aldrig att låten blir direkt "bättre" när jag ändrar på den =/

Nån som har lite konkreta tips på funktioner man kan använda (och vilka program som behövs) för att "Mastra" fram något vettigt?
    Araklaj

Antal inlägg : 1337

Sv: Mastering...?

Inlägg av Araklaj i tor nov 11, 2010 10:25 pm

Me: Hur blir mastering på engelska?
    Professor: Mastery U mad?
    Princess
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥

Antal inlägg : 2804

Inlägg av Princess i lör nov 13, 2010 1:08 pm

Mastering är ju engelska lol!
    vizay

Antal inlägg : 10

Inlägg av vizay i fre nov 19, 2010 1:05 am

wuuuh, mastring...var ska vi börja Smile
    Först och främst, att få till bra resultat vid mastring är ingenting man kan räkna med händer instantly. Processen handlar om så mycket finlir att det ofta tar år innan man vet hur något kan förbättras till det yttersta.

Med det sagt så hoppas jag att man inte blir avskräckt för det Razz

Mastring är enkelt beskrivet processen som tar en färdig mixdown och förbereder den för tryck.
    Vad som ingår i processen kan variera beroende på formen för det som ska släppas (digitalt, vinyl, CD, album, singel osv.)
    Vi kan för enkelhetens skull utgå från den (skulle jag tro iaf) vanligaste formen som är mastring av ett helt album för tryck på CD.

Först och främst brukar "the mastering engineer" se till att inga uppenbara problem finns i ljudbilden. Man kollar av att stereobredden är okej, att det inte finns överrepresentation någonstans i frekvensspektrat samt att det i allmänhet låter, well, bra helt enkelt.
    Vid mindre fel så brukar man sedan gå in och rätta till, kanske höja aningen i någon del av frekvensspektrat eller lägga på en väldigt transparent kompression för att snygga till ljudbilden ytterligare.
    Ändringarna vi pratar om är dock ytterst subtila, vid större fel är det normalt praxis att man skickar tillbaks verket till mixstadiet där den som mixat helt enkelt får göra om och göra rätt.
    Generellt så kan man väl säga att en helt perfekt mixad låt knappt behöver gå igenom detta stadiet. Dock händer det väldigt sällan i verkligheten Razz

När man sett till att inga abnormaliteter finns så går man över på nästa steg, att få upp volymen och att se till så volymen är homogen över hela albumet.
    Detta görs med hjälp av en limiter, som i själva verket är en speciell typ av kompressor. Enkelt beskrivet tar den emot en ljudsignal, och sedan kan man pumpa upp volymen med hjälp av limitern utan att signalen klipper.
    Just den här delen av processen har debaterats rätt hett under senare år då det blivit ett "loudness race" inom den komersiella musikindustrin. Musiken pressas hårdare och hårdare genom limitern för att få upp volymen så man låter högst, och på grund av detta dödas all dynamik i musiken.
    Bilden nedan är rätt talande för hur utvecklingen sett ut

Men nog med kuriosa...
    När volymen väl är uppressad till den nivå man vill ha den så är det dags för sista biten, att koda in information om musiken på skivan.
    Utan att gå in för mycket i detalj så handlar det dels om information för hur låtarna ligger, längd, hur många de är etc.
    Dels handlar det om information över vem som skapat verket i fråga, utgivare osv.

Mastringsprocessen är inte på något sätt hugget i sten, i slutändan handlar det om att finslipa en produkt till färdigt stadie helt enkelt.

Vill man ha mer insikt i ämnet (och även andra studioanknutna ämnen) så rekomenderar jag ett par timmar framför forumet http://www.gearslutz.com/board/

Där hänger eliten av eliten basicly (alla kända mix- och mastringsmänniskor, producenter etc).

Om någon vill ha en mer hands on lektion i hur jag själv går till väga när jag mastrar (främst elektronisk musik) så säg till så kan vi säkert ordna en 30-minuters crash course i nån av skolans studios Smile
    Jag är inte på långa vägar så erfaren som personer som jobbar med det men jag kan en bit bortom grunderna, mao. tillräckligt för att kanske kickstarta någon annan att utforska området mer om man så vill Smile
    Araklaj

Antal inlägg : 1337

Inlägg av Araklaj i fre nov 19, 2010 2:07 am

Jäklar, tack för förklaring, Vizay!
    vizay

Inlägg av vizay i fre nov 19, 2010 6:54 am

Inga problem Smile
    Tror jag ska sätta ihop en videotutorial när jag mastrar en singel för att visa hur jag själv brukar gå till väga samt kanske rabblar på lite mer om do's and dont's inom ämnet Smile
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i fre nov 19, 2010 10:27 am

vizay skrev:Inga problem Smile
    Tror jag ska sätta ihop en videotutorial när jag mastrar en singel för att visa hur jag själv brukar gå till väga samt kanske rabblar på lite mer om do's and dont's inom ämnet Smile

Grymt!
    Äntligen lite användbar info i tråden Very Happy

Känner att det börjar bli dags att mastra nånting nu, ska pröva att göra "uppvärmningsuppgiften" med egna metoder, men en videotutorial vore grymt inför den större uppgiften :]

Vilka program använder du?
    vizay

Inlägg av vizay i fre nov 19, 2010 10:55 am

Generellt sett använder jag Cubase 4 både för produktion och mastring.

Pluggmässigt så brukar min mastringskedja se ut något enligt följande (i följande ordning).

- Waves Linear Phase Equalizer (kapa allt under 30hz och allt över 16200hz, samt mindre justeringar)
    - Waves Linear Phase Multiband compressor (jämna ut dynamiken aningen)
    - Waves L2 Ultramaximizer (limiter för att trycka upp volymen)

enkelt, kort, koncist Smile
    Ska se om jag inte kan spela in en tutorial redan ikväll och dunka upp på typ youtube Razz
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 5:41 pm

Har satt igång lite nu =]
    Hoppas jag kan bli godkänd med förberedelserna så man kan boka studion.

Jag verkar inte vara den enda som har svårt att sätta igång, hittils har ljudstudion bara bokats EN gång, och det var av en kille som av misstag bokade då han inte visste att man var tvungen att bli godkänd på förberedelseuppgiften först ::aws
    Avslutarn
    Devourer of Souls
    Devourer of Souls

Antal inlägg : 1010

Inlägg av Avslutarn i tor nov 25, 2010 4:35 pm

Tack för förklaringen Viz!

Sponsored content

Inlägg av Sponsored content

Aktuell tid och datum: tis aug 22, 2017 10:29 pm