Tips&Tricks

Dela
    Araklaj

Antal inlägg : 1337

Tips&Tricks

Inlägg av Araklaj i tis nov 23, 2010 3:26 am

Dela med era tips om blender, I will start.

Ctrl-Alt-0(numpad) :Flyttar kamera till ert position i 3d fönster så att ni slipper manuellt flytta den.
    Ctrl R :Loop cut and Slide. Delar modellens face i två delar hela vägen runt.
    Edit mode->A (select all)->W->Remove doubles :Tar bort dubbletter, ett måste åtminstone en gång.
    Select Edges-Ctrl E :Massa nyttiga funktioner för att göra livet enklare, speciellt "mark seam" för UV mappningen.
    coraldomino
    Mod (Kreativt skapande)

Antal inlägg : 719

Sv: Tips&Tricks

Inlägg av coraldomino i tis nov 23, 2010 3:29 am

Wut :O för mig räcker det att trycka numpad 0 för att zooma in på det markerade objektet
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Antal inlägg : 1594

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 9:03 am

Ctrl + piltangent: Maximize window (det man håller musen över) :] sjukt användbart!
    Och typ T: ta bort menyraden till vänster. Dock har den en hel del användbara kommandon om man inte kan alla hotkeys :0

Nån som vet hotkeyn för att gå in i Texture mode igen om man råkar trycka "Z"?
    coraldomino
    Mod (Kreativt skapande)

Antal inlägg : 719

Inlägg av coraldomino i tis nov 23, 2010 9:54 am

Togglar man inte mellan textured-mode och wireframe med z?
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 10:14 am

För mig togglar den typ mellan wireframe och nåt helt random mode som jag aldrig använder ^^
    Råkar alltid trycka på Z, så trycker jag instinktivt igen för att gå tillbaka, men hamnar i den konstiga vyn xD

I want my texture mode :'C
    Mars
    Ölväktare

Antal inlägg : 1059

Inlägg av Mars i tis nov 23, 2010 10:16 am

Den togglar mellan wireframe och solid här, i object mode.
    Kyuu
    Mod (Kortspel, brädspel, figurspel, mm.)

Antal inlägg : 791

Inlägg av Kyuu i tis nov 23, 2010 10:20 am

Bästa tipset jag har fick jag av Yuma förut när jag höll på att stöka med texturering:
    Öppna Display-menyn (sitter gömd intill menyn på höger sida) och ändra shading-läge till GLSL. Då realtidsrenderar den alla material så att man kan se instantly hur det ser ut med ljus och skuggor etc. SJUKT najs att ha när man fixar med sånt! ::cry
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)

Inlägg av Zacko i tis nov 23, 2010 10:24 am

Kyuu skrev:Bästa tipset jag har fick jag av Yuma förut när jag höll på att stöka med texturering:
    Öppna Display-menyn (sitter gömd intill menyn på höger sida) och ändra shading-läge till GLSL. Då realtidsrenderar den alla material så att man kan se instantly hur det ser ut med ljus och skuggor etc. SJUKT najs att ha när man fixar med sånt! ::cry

Kan man ens se texturer utan GLSL?
    Har för mig att det var en av de första sakerna Mats sa att vi var tvungna att ha enablat om vi skulle kunna använda Blender Game :0

EDIT: Testade att byta till multitexture ^^; Hälften av mina texturer försvann och all ljussättning slutade fungera Ninjutsu

EDIT2: @Sebastian: Är du i blender game eller i blender render btw?
    Buddha gjorde några assnygga modelleringar med avancerade ljussättningar som såg fantastiska ut med "Blender Render", men sen nämnde jag att vi måste göra allt i blender game, och när vi bytte blev alla hans ljus och textureringsmappningar helt fuckade :0
    Starkt tips att börja jobba i blender game direkt!
    Kyuu

Inlägg av Kyuu i tis nov 23, 2010 11:12 am

Zacko skrev:
    Kyuu skrev:Bästa tipset jag har fick jag av Yuma förut när jag höll på att stöka med texturering:

Kan man ens se texturer utan GLSL?
    Har för mig att det var en av de första sakerna Mats sa att vi var tvungna att ha enablat om vi skulle kunna använda Blender Game :0

EDIT: Testade att byta till multitexture ^^; Hälften av mina texturer försvann och all ljussättning slutade fungera Ninjutsu

EDIT2: @Sebastian: Är du i blender game eller i blender render btw?
    Buddha gjorde några assnygga modelleringar med avancerade ljussättningar som såg fantastiska ut med "Blender Render", men sen nämnde jag att vi måste göra allt i blender game, och när vi bytte blev alla hans ljus och textureringsmappningar helt fuckade :0
    Starkt tips att börja jobba i blender game direkt!
    Jag och Anton har jobbat i Blender Game så det borde vara chill. :]
    Lol på att Mats sa det förresten, jag hade helt glömt bort. Men jo, jobbade i multitexture aslänge. Fick trycka på P hela tiden för att se det renderat när jag hade ändrat nånting. B:
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*

Antal inlägg : 2269

Inlägg av Aztastic i tis nov 23, 2010 12:53 pm

okej, jag fick världens bästa tips idag: använd inte blender. kommer funka i 100% av fallen, guaranteed
    Kyuu

Inlägg av Kyuu i tis nov 23, 2010 12:55 pm

Aztastic skrev:okej, jag fick världens bästa tips idag: använd inte blender. kommer funka i 100% av fallen, guaranteed
    Sweet, det måste jag prova! 8D
    XistenZ
    KorvarN^

Antal inlägg : 583

Inlägg av XistenZ i tis nov 23, 2010 3:26 pm

Aztastic skrev:okej, jag fick världens bästa tips idag: använd inte blender. kommer funka i 100% av fallen, guaranteed
    Tanken har slagit mig, måste erkännas!

Sponsored content

Inlägg av Sponsored content

Aktuell tid och datum: lör okt 21, 2017 7:32 pm